Onderweg Naar Poland

13 mei 2016 - Leeuwarden, Nederland

Zo, gisteren de lesweek afgesloten met een lekkker verse ice tea op het terras, waar het zo gezellig was dat we er vier uur hebben gezeten in het zonnetje:)

Vandaag, en morgen zijn laatste voorbereidingsdagen, rugzak inpakken, alles in orde maken voor school en zaterdag in de late namidag vertrekken we met de bus richting Noord oost Polen, aan de grens met Belarus. Onze gehele 'klas' word opgeslist in twee groepen, die elkaar enkel zullen zien in de wissel van locatie na week 1. Verder word onze polen groep, van ongeveer 15 personen onderverdeeld in koppels  en groepjes voor de taken. We hebben 1 groepstaak omtrent GIS. Hier gaan we de aanwezigheid van verschillende vogelsoorten invertariseren op een stuk wandelpad in de Biebrza NP. Dit park is het grootste aaneengesloten intact riviersystem met moerassen van Europa! Daarnaast gaan we per koppel werken aan ons eigen protocol. Ieder koppel is verantwoordelijk voor een bepaald protocol (activiteit) en moet deze uitleggen aan medestudenten. Iedereen van de Polengroep zal dus alle protocollen oefenen en mee helpen met het verzamelen van data. Enkele onderwerpen zijn: socio economische en managagement of de twee parken, identificeren van macromotten, nagaan van foerageer en nestplaatsen van vleermuizen, kijken naar de bosstructuur en hoeveelheid oud hout, kijken naar de connectivity van het bos met andere gebieden voor de migratie van grote herbivoren en carnivoren, sporenzoeken van carnivoren, verkeerslachtoffers tellen,... en waterqualiteit meten. Deze laatste is mijn protocol. Hiervoor gaan we een hele dag canoe-en op de Biebrza river.

Onze polengroep gaat eerst naar Bialowieza, het laatste natuurlijke 'oerbos' van Europa.

Ik ga proberen af en toe leuke foto's of dergelijke te posten op de blog (afhankelijk van de tijd en internetverbinding). We komen terug rond 28mei

1. Leen:
    14 mei 2016
    Veel plezier en natuurlijk kijken we uit naar foto's (liefst heel veel) en berichtjes - geniet ervan