Eerste dagen in biebrza np

19 mei 2016 - Leeuwarden, Nederland

Even een korte update over de laatste dagen, met de nadruk op kort ( slecht internet en weinig tijd). De busrit is heel goed meegevallen, alleen het laatste stukje weg was was hobbelig. Onderweg enorm veel reen gespot en een kraanvogel. Bij aankomst zijn we direct in de avond het veld ingetrokken en hadden we al snel de eerste soorten, die de als maar langende wordende lijst aanvullen: boomkikker!! In de verte ook edelherten. Maandag hebben we het stadspark bezocht en enorm veel leuke vogels gezien: klauwier, spreeuwen, vliegenvangers, boomkruipers en vele meer. Het bezoek aan het museum was verplaatst en daardoor konden we vroeger starten aan onze wandeling in het zubra trail. Dit plankjespad leide ons door bos en waterige plekjes. OOk hebben we de locale 'zoo' bezocht waar eigenlijk de wilde vogels even spectaculair waren dan de zoo dieren zelf. Ze hadden wel een tamme moose, eland. In de avond zijn ik en Katya naar een locaal restaurantje gefietst in het dorpje en hebben we de bisongrass wodka uitgeprobeerd.het was alweer een lange dag en een korte nacht... De vermoeidheid begint parten te spelen... De volgende ochtend ging de wekker nog vroeger dan normaal en om 4 u s ochtends waren we al aan het wandelen, racen, door het strict reserve met een gids. Zooo mooie groene bossen, veel daslooken enkele spechten gezien. De kers op de taart was toch wel de zwarte specht!!! En niet te vergeten, in de vroege fietsroute hebben we ook een eenzame bison gezien, bij dag en dauw, in het open grasveld. Aan verschillnde diersoorten geen gebrek! Na de vroege ochtendwandeling nog even het bed ingekropen en om 13 uvertrpkken we weer op pad, met de krakkemikkige fietsenrichting bos. Ditmaal gingen we protocol connnectivity uitvoeren, hiervoor moesten we een transect lopen en dierensporen noteren. In de avond, na het lekkere dinner, nog een gastspreker les en om 22 u slapen!!! zzzz. Nu word de dag gestartmet lekker mooi weer, zonnetje en een les.