Weetje 11

11 november 2014 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

deze week zullen we met het vrijwilligrsteam werken in hokitika, op een maori project.

De maori, plaatselijke bevolking omvat 15% van de total bevolkng hier, ook officiele taal! Ze hebben eigen radio zender en zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de toeristen bissness. Hun taal word voornamelijk verbaal overgebracht en hun schrift is pas ontwikkeld na de komst van de engelsen. Hun alfabed kent enkel 5 medeklinkers: h, k, m, n, p, r, t,en w  en 5 klinkers. De uitspraak is nogal ingewikkeld o'dat de voorgaande letter de uitspraak bepaald. Zehebben ook een strenge cultuur en protocols zoals het volgende:

We kwamen aan op het projectsite en al snel werd het duidelijk dat ze hn geloof er streng nemen. Ze waren de gebouwen nog aan het bouwen en waren net op dit moment hun kustwerken aan het bewerken. En het is niet toegestaan om deze te zien als vrouwen omdat dit de heiligdom schaadt van het kunstwerk. Dit wilde dus praktisch zeggen dat wij enkel aan de ene kant van de heuvel konden werken, doek spannen, schors plaatsen en planten... Intressant maar heel vriendelijke mensen. Het huis zal officieel openen in 2 weken met een groot feest voor de maori. Het is het 2 de huis aan de westkust.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade