Weetje 10

6 november 2014 - Westport, Nieuw-Zeeland

Nieuw zeeland heet een gematigd klimaat en auckland een subtropisch. Op sommige plaatsen ligt permanent sneeuw en heerst een subpolair klimaat, zoals in mount cook. De hoogste berg van nieuw zeeland +3.724 m, te zien op een klare ochtend vanaf punakaiki beach zolas deze ochtend het geval was! Prachtig dus...

Donderdag namidag ben ik vertrokken met de bus richting noorden,  deze keer korte bus rit van maar 40 min tt westport. Allegeluk, net ontglipt aan de hele verhuis en opkuis van het vrijwilligershuis ( we verhuizen naar ander huis). Hellaas is de plannng wat gewjzigd omdat cape foulwind en tauranga seal colony wat ver was met fiets. Heb dan maar in de late namidag een wandelingetje gemaakt door het dorp tt aan het strand, heel mooi.

Het is ook een hee mooi en gezellig hostel met openhaard, mooie tuin met hangmatten en zelfs gratis handdoeken gebruik. Vooreen of,andere reden mocht ik verhuizen en kreeg ik een single room! Dat word dus uitslapen morgen ( kan het wel gebruiken)

Morgen voormidag trek ik weer met de,bus verder ( 4/5 u busrit) richtng het bekende en toeristische franz jozef glacier. Ik zal geen begeleide wandeling doen op de gletchers met helicoptervlucht maar gewoon ter plekke wandelen en  genieten van de bergen en sneeuw. Goed inpakken want ben beetje ziekjes..

Intressante link melting franz jozef: https://mail.google.com/mail/u/0/s/?view=att&th=14975cf9b9550a63&attid=0.1&disp=attd&safe=1&zw

Hellaas is de kiwi toer afgezegd aangezien ik geen transport kon regelen,... Spijtig!

Zondag ochtend trek ik terug richting punakaiki, het nieuwe huis om de twee nieuwtjes te verwelkomen.