weekend 6

13 maart 2015 - Koppang, Noorwegen

Zo, eindelijk na een lange jachtdag, verhuist naar mijn nieuwe kamer op de tweede verdieping met prachtig uitzicht op de glomma en hopelijk geen lawaai van biotopen...

Vandaag hebben we onze eerste en ook enige praktische jachtervaring erop zitten, en ik moet zeggen. Het was leuk! Iedereen kreeg de kans om enkele keren te schieten met een shotgun naar een paaltje en naar vliegende opstakels en daarna mochten we met een rifle schieten naar een doelwit, een rendier. Ongelofelijke kracht!!

De trip naar Dovre was zooo leuk! Woensdag zijn we vertrokken met een bus vol met ongeveer 25 (internationale) studenten, 2 leerkrachten en twee honden. Na wat verkeerd rijden en sukkelen onderweg toch eindelijk aangekomen in ons hostel in Hjerkinn. Ik en tien andere mensen mochten slapen buiten in de cabins, die echt een geweldig houten bed hadden en heel gezelig waren, behalve in de nacht met de wind... Na een snelle hap zijn we direct richting dovre gereden, hebben we allen onze sneeuwschoenen of ski's aangetrokken en off we go opzoek naar de muskox... Onderweg hebben we vele sporen gevonden van grouses en hebben we ook een mountain hare gezien en 2 willow . Na een tweetal uur wandelen door de sneeuw, vermoeiend! kregen we eindelijk een glimp te zien van de muskox. Hoewel het wel van erg ver was. Met mijn verrekijker zwarte stipjes, met de telescoop grotere zwarte stipjes. Omdat we geen tijd meer hadden om verder door te trekken heeft onze gids besloten terug te keren. Enkele studenten met ski's zijn iets verder tt op de heuvel geskiest en hebben een andere kudde muskusossen van dichterbij gezien. Helaas hebben ze ons niets laten weten, en dus hebben wij onze kans gemist om ze van dichter bij te bewonderen, spijtig! In de avond was er een maaltlijd voorzien in het hostel en de avond werd afgesloten met een traditionele proever van Noorwegen: flatbrod met zalm en gerote zalm. Deze laatste is letterlijk aan het rotten voor enkele weken en heeft een enorme sterke geur... en smaak! Tegen 11 uur, na een gezellige lach sessie in ons bed zijn we in slaap gedompeld, allen zeer moe van de wandeling. De volgende ochtend ben ik vroeg opgestaan om nog een ochtendwandeling te maken in het park, in de hoop om iets te spotten. Dit is helaas uitgedraaid in enkele sporen en een prachtige zonsopgang boven het meer. In de terugweg zijn we gestopt aan een gigantisch meer met prachtig uitzicht op de sneeuwbergen voor enkele uren icefishing. Alegeluk was de zon volop aanwezig, waardoor de temperaturen eigenlijk erg aangenaam waren. Iedereen moest een gat boren in het ijs, kreeg een vislijntje en dan zelf aan de slag. Alleen al de maden aan de haak krijgen was een hele uitdaging. Na enkele uren wachten en veel wanhopigheid, hebben we het allen opgegeven zonder enige gevangen vis. In tegendeel tot de Noren iets verder op, die de ene vis na de andere vangden. In de terugweg hebben we ook een route genomen die loopt door het kweekgebied van de wilde rendieren. Ongelofelijke mooie natuur, hoog alpine gebergte met alleen maar sneeuw! Helaas geen rendieren gezien maar wel een golden eagle gespot!:)

De week is, zoals je kan lezen, voorbij gevlogen en weekend 6 is alweer in zicht. Morgen richting Elverum voor een ontmoeting met de andere campussen en de eerste cross ski ervaring!