Vaarwel westkust + weetje

14 november 2014 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Vandaag heb ik de west kust en punakaiki vermaten, na in totaal 6weken+ en zal morgen mijn reis verder zetten in de tranzalpine trein van greymouth tt christchurch.

Daarna heb ik 1 week reistijd om tot bij mijn volgende werkbestemming te komen: auckland city in het noord eiland!. Onderweg zal ik een stop maken in kaikoura( wale watching dorpje) en tongario nationaal park, voor de alpine crossing trektocht! Mooie voruitzichten dus.

Weetje greymouth: is een van de enige locatie in de wereld waar je de katabatic wind kan vinden, die gevormd word tussen de heuvels van greymouth, ookwel barber genoemd.

Noord en zuid eiland zijn geologisch totaal verschillend. In het noordeiland schijft de pacifische plaat onder die van australie, waardoor er meer vulkanisme heerst in het landschap. Het noordeiland is ook het noordelijkste deel van de ring van vuur, vulkanengebied in de pacific. Het noordeiland zou dus een land moeten zijn van spuitende geisers, borrelende modder en dampende meren terwijl hier in het zuid eiland de platen niet onder elkaar schuiven maar botsen, wat zorgde voor de zuidelijke alpen bergketen.

1. Phoebe Rosel:
    14 november 2014
    Ik kijk uit naar de foto's! :-D