Vervolg na abel tasman

21 oktober 2014 - Picton, Nieuw-Zeeland

Na de,5daagse trekking heb ik enkele dagen gerelaxt in golden bay, takaka. Dit is een klein hippiedorpje ten noorden van het zuid eiland. Hier heb ik de pupu springs bezocht, een dagje paardgereden aan het strand en gezwommen met paard (boerenpaard kruising), heb ik toffe Duitsers ontmoet, lekker gegeten en gedronken in locale biologische cafeetjes,.... Na iets of,wat meer uitgerust te zijn ben ik richting Picton vertrokken, helemaal rechts in het noorden. Hier had ik helaas maar 2 nachten. Zo'n gezellig dorpje vlak aan haven, zalig om te genieten hier. Rustig, veeeeel zon en vlak aan de prachtige queen Charlotte sound. De eerste dag heb ik hier een wandeling gemaakt langs bergland met uitzicht op,water, prachtig maar veel te warm in die jeans!,rondtrekken met maar 2 broeken is niet altijd evident. Dag 2 was vroeg opstaan om om 8 u te vertrekken met de boot richting mortuara eiland. Hier kregen we een uurtje de tijd om de enige wandeling te maken richting uitkijktoren. De persoon voor me had de nestboxen van de pingunins, vlak naast de weg, niet eens opgemerkt maar ik ging het een kans geven. Stilletjes en voorzichtig, zoals geschreven op de box, opende ik het deksel van de box en ja hoor... Er zat een pinguïn in. Ik had wel al een vermoeden dat de box in gebruik was, aangezien er verse mest en een geurtje was, maar omdat ze overdag op zee zijn, had ik niet verwacht er een te zien. Al vlug kwam er meer duidelijkheid: het is broedseizoen. Eenmaal de jongen geboren zijn brengen de ouders terug de hele,dag door in zee, en komen s avonds met zonsondergang aangewaggeld richting box. En dit moet een hele lange tocht zijn, aangezien de laatste box,helemaal bovenaan wandelpad stond, met 2kuikens... In elke box zagen we pinguïns, ik zo blij! Ook zagen we verschillende vogels die uniek zijn aan het eiland of moeilijk te zien zijn op,andere plaatsen in nieuw zeeland. Sommige, zoals de robinsson waren helemaal niet bang, andere vlogen of wandelden direct weg in het diep struikgewas. Voor de 5 extra dollr was het zeker de moeite waard. Ten slotte zie je niet elke dag een pinguïn! Ook onderweg op de boot hebben we verschillend Wildlife gezien: zeeleeuwen, jan van genten, vele verschillende zeevogels, en .... Om nog maar eens te stoefen: Hector dolfijnenen. Deze zijn uiterst zeldzaam om te zien! Hoewel het maar korte glimpjes waren van de vinnen, mijn dag kon niet meer stuk! Eens aangekomen in shipcove starte da wandeling, een stukje van het lange queen Charlotte track. Heel opvallend en verschillend van het abel tasman track ( beheerd door doc)' is dat er gewoonweg lodges waren onderweg om te slapen of iets te eten. Echt een luxueus track dus. Een goedkope trechttocht was het zeker niet, maar zeker de moeite waard voor 1 daag. De lange vermoeiende maar adembenemende dag werd afgesloten in eencafetje met een gezellige babbel met Antwerpenaar en Londens meisje, waarmee ik de wandeling had afgestapt. Vandaag is het weer inpakken en trekken naar volgende stadje, opnieuw richting Nelson voor 2nachtjes...