Terugblik op de horse safari vakantie

26 mei 2014 - Mokopane, Zuid-Afrika

Donderdag was het eindelijk zo ver, na al het geregel met vervoer opweg met Riem richting Vaalwater. Onderweg een tussenstop gemaakt bij een live auction. Dit wil zeggen dat het game voor het bieden te bezichtigen is in pens/bomas. Dit was dan ook het moment waarop ik het dicht bij een giraf ben gekomen. Giraffen zijn enkel te bezichtigen van achter een glazen raampje. Voor ik het wist plakte mijn neus tegen het raampje en het geicht van de giraf ook, even schrikken. Voor de rest waren er een heleboel antiloop soorten, zelfs in speciale kleurslagen...

Tegen de namidag aangekomen in Vaalwater. Rondleiding opzoek naar de paarden in het lange gras op hun domein. Donein van +300 he! De avond doorgebracht aan de rand van de klif, kijkend naar de zonsondergang met een drankje en shipje

Zondag eerste rit van 2,5 h met Marocco: kruising boerpherdxarabier. Fijn paardje maar hellaas ongelofelijke oncomfortabele galop... Opmerkend: na een lang stukje galop, conditie te laag. Ideaal om er aan te werken de volgende dagen hier. Tussen al het rijden was ik vrij om te wandlen op het reservaat en dat heb ik dan ok dagelijks gedaan! Omdat ik alleen was heb ik ook het geluk gehad om verschillend wild van dicht bij te benaderen. Hetzelfde geld als je aan het paardrijden zijn, de dieren zijn dan veel rustiger..

1. Maandag waren we uitgenodigd in het mega Welgevonden private reserve. Carla (eigenaar horse savannah0 kent er mensen die er een huis hebben gekocht. Gigiantisch groot/luxe huis met eigen personeel (5 gekleurde personen0. De namidag hebben we doorgebracht in het reservaat met de jeep, gamedrive. Onderweg gestopt voor en vieruurtje met neushoorn mama en klein babytje op de achtergrond, hellaas was d vlakte gekleurd door pompomweed maar dat neemt het adembenemend gevoel niet weg. Toen wij allen aan het nibbelen waren aan wat biltong, gedroog fruit,... passerde een grote groep gnoes en hartebeest. Tegen de avond richting huis waar er natuurlijk gekookt werd door het personeel. Luxe hier!! Met zen allen wat opwarmen aan het vuur buiten en luisteren naar de eigenaars hun ongelofelijke avonturen dat ze hier meemaken (leeuwenkill op 20m van huis, cheetah met 3 kittens,...Rond 19 uur, schuivde we de voetjes aan tafel voor een lekker buffet, eerste maal gems quash gegeten met de brullende leeuwen p de achtergrond. Tegen de avond terug richting huis, en onderweg de civet kat gezien vanuit hun terras (zie foto).

Dinsdag had ik samen met Carla, Lisa (vrijwilliger) een lange tocht voor de boeg van 4 uur, op het reservaat van de buren. Hellaas niet het deel van de eigenaar met giraffen. Maar des te min was het een hele mooie en vermoeiende rit.

Woensdag: stijf en pijn! Met deze woorden werd ik wakker... Opnieuw klaar voor een kortere rit met Marocco. Opnieuw gaan zwemmen met de paarden

Hellaas heb ik de paarden kudde niet zien zwemmen in het water. In de winter gaan ze in het water om de voedingsrijke waterlelies op te eten..

Elke ochtend start met de paarden te drijven vanuit het reservaat richting de paddock. Alle paarden worden gecontroleerd op teken, slangebeten en worden geborsteld. Vroeg opstaan dus. Dit werkje is meestal gedaan rond 9uur.

Omdat ik gast was moet ik niet zo vroeg opstaan als ik niet wou, maar hier moet je juist vroeg opstaan om dieren te gaan spotten. Dus elke ochtend was ik voor 8 uur uit de veren. Met resultaat dat ik maandag al de eerste jackhalzen op het domein heb gezien. S avonds gingen we dan ook slapen met het gehuil van de jackhalzen op de achterrond. Het uitzicht op het terras was verbluffend. De eerste avond, zaf ik tijdens het avondeten buiten een kudde kudu rennen richting de bergen, dit is waarvoor ik gekomen ben

Kortom, ik denk dat ik hier wel genoeg geschreven heb om te lezen, niet mama?

Ik heb er enorm van genoten, ondanks dat het maar 5dagn waren..

1. Leen:
    26 mei 2014
    Dit leek me inderdaad een zeer spannende uitstap, en je hebt het zeker verdiend