kerstvakantie

1 januari 2016 - Leeuwarden, Nederland

De kerstvakantie werd gestart met een lang weekendje Ameland (waddeneilanden) samen met de ouders. We sliepen in een appartementje, gelegen aan de gastheer zijn huis. Ons stekje was gelegen in het kleinste dorpje van het eiland en meer dan 1 straat, een museum, spar, fietsenwinkel, een kerk en drie restaurants was er niet. De overtocht vertrekt van Holwerd en is duurt slechts een klein uurtje. Bij zonsondergang zetten we voeten aan wal.

We zijn de eerste dag erg sportief en met volle moed begonnen aan een wandeling van 21km. Deze bracht ons via de dijk en het strand door bossen en velden. De wandeling werd door sommige iets overschat en het vertrouwen in de kaartlezer werd op de proef gesteld. Het gevolg: het laatste stuk in de donker gewandeld en heel moe met pijnlijke tenen aangekomen aan ons appartementje. Ondanks de kleine omvang van het eiland zijn er wel heeeeeel veel restaurant aanwezig. Verhongeren gingen we dus zeker niet doen.

De volgende dag hebben we het eiland bijna helemaal rondgefiets, vnl langs een fietspad lager gelegen aan de dijk. Daar was de wind iets minder sterk, maar nog slaagde ze er in om onze fietswielen te waaien. De wind was zo sterk (windkracht 7) dat ik (als enige geen electrische fiets) regelmatig moest aanhangen bij mijn ouders. Onvoorstelbaar hoe vermoeiend fietsen daar was! Ook dag 2 was een hele workout.

Dinsdag hebben we enkel een kleine wandeling gemaakt omwille van het slechte weer. Het werd dus een rustig dagje van lui lekker.

De laatste dag hebben we dag gezegd tegen ons appartementje en zijn we een laatste maal gaan eten op het eiland. Ditmaal in een eendenrestaurant, gelegen aan een natuurgebied met eendenkooi. Supper lekker, tikkel Franse keuken. In de namidag namen we de ferry terug en laat in de avond bereikte we het thuisfrond weer, in België.

De kerstvakantie, of wat er nog van over schoot, vloog voorbij en voor ik het wist zaten we al in het nieuwe jaar, 2016!